Évek óta működünk együtt a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció alap- és mesterszakos tanáraival és hallgatóival. A diákok mindig az adott szemeszterben megjelent vagy megjelenés alatt álló könyvújdonságok közül választanak egyet, és ahhoz készítenek könyvtrailert. A feladat komplex: a hallgatók nemcsak a kisfilmek vizualitásáért felelnek, hanem ők írják a narrációt, kiválasztják a trailerhez hangját kölcsönző színészt, és kapcsolatot tartanak velünk, a kiadói szakemberekkel, azaz a „megrendelőkkel”. Tavaly mutattuk meg először – két részben – az akkori kisfilmeket. Az idei félévben hét könyvhöz készült ajánlófilm, és ezúttal a diákok és témavezetőjük mesélnek az alkotásaikra. Ez az e heti különleges 5(+2) könyv.
„Az a jó tervezési feladat, ami a kereteit és műfaját tekintve pontosan meghatározható, de képes arra, hogy tartalmi szempontból évről évre új kihívásokat és kreatív megoldásokat követeljen a hallgatóktól. Az animált könyvtrailer feladat a Libri Kiadói Csoporttal együttműködésben ilyen. A METU animáció MA képzés első évében ennek a feladatnak már híre van, és várják is a hallgatók.” – avatott be minket a részletekbe Csáki László docens, a METU Animáció és Média Design Tanszékének tanára. „A könyvek tartalmi gazdagsága, és a hozzájuk kapcsolódó vizuális világok, valamint a különböző célcsoportok olyan utakra terelik a tervezés folyamatát, amire nem lehet felkészülni és ki kell próbálni valami új megjelenítési technikát, narratív formát. Ez kimozdítja a megszokott tervezési komfortzónából az alkotót, és bővíti saját vizuális és dramaturgiai eszköztárát.”
A Libri Kiadói Csoport és a METU könyvtrailer-készítő együttműködése egy 2015 óta futó projekt. Csáki László szerint „a könyvtrailer azóta sem találta meg igazán a helyét és funkcióját a könyvkiadói és -terjesztői piacon, ezért még mindig kísérleti műfajnak számít, ahol nincsenek kőbe vésett technikák, még szabadon lehet kísérletezni és játszani ezzel a reklámhoz leginkább hasonlítható rövid formával”. Az évek alatt a korábbi másfél-két perces animációk helyett ma már egyperces trailereket terveznek a hallgatók, mert a befogadói szokások ezt kívánják. A legvonzóbb a feladatban, hogy a könyvhöz olyan trailert kell készíteni, hogy annak (vizionált) célközönségét megszólítsa, és egy percbe sűrítve annyit adjon át a mű tartalmából, hogy felkeltse az érdeklődést és nagy kérdőjeleket hagyjon maga után.
1. Bram Stoker: Drakula – Neszvecsko Noé Albert könyvtrailere
Neszvecsko Noé Albert: „Régóta vonz a horror műfaj, azon belül is nagy kedvenceim a gótikus világú vámpír- és vérfarkas sztorik. Ezt tetézte még az is, hogy a kedvenc borítótervezőm, Szabó Levente tervezte a Drakula borítóját, és így már annak a vizuális világa is megfogott.
A legnagyobb kihívás számomra a trailer elkésztése során a rendelkezésre álló szűk időkeret volt. És a borító vizuális világának és limitált színpalettájának a filmre ültetése is megoldandó próbatétel volt.
Ha jól sikerül a trailer, akkor attól működik, hogy bevonzza a nézőt a könyv világába és elindít egy kérdést benne a történettel kapcsolatban, anélkül hogy előre lelőné a könyv történetét. Ezért én direkt egy olyan mondatot választottam narrációnak, aminek nyitott, felfedezésre váró vége van. Ezt igyekeztem erősíteni rejtélyes elemek képi megjelenítésével és azzal, hogy a trailer kb. a könyv első harmadából mutat csak képeket, így nem magyaráz el szinte semmit. Remélem, így a nézőknek kedve támad majd megfejteni a megannyi rejtélyt, a könyv elolvasásával. Amit szinte bárkinek ajánlok, aki a horrorért rajong, hogy megismerkedjen egy legendás klasszikussal, aminek máig óriási hatása van a kortárs művekre. Aki pedig nem érdeklődik a műfaj iránt, az megismerkedhet egy populáris ikonnal, a vámpírmítosz eredetével.”
2. Gavin De Becker: A félelem adománya – Fekete Attila könyvtrailere
Fekete Attila: „Mindig is érdekelt a pszichológia, hogy hogyan működik maga az ember. A félelem adománya pedig az egyik legősibb ösztönünk (újra-) felfedezéséről szól. A félelemről nem szoktam elmélkedni, legfeljebb csak érezni, kíváncsivá tett a könyv, hogy tudom-e magamat és a világot másképp is látni, mint eddig. A félelem adománya analitikus szemmel mutat be sokszor tragikus eseteket. Ezt szerintem nagyon nehéz filmre vinni, főleg ízlésesen. Az animáció nagyon jó eszköz, ha valamilyen fantasztikus dolgot szeretnénk bemutatni, viszont az a hátránya, hogy a valóságot nem lehet valóságnak ábrázolni. Szerintem a legnehezebb része a filmnek az volt, hogy a tér, amiben játszódik valódinak hasson.
Szerintem, ha a trailer jól eltalálja a könyv hangulatát és felkelti a néző érdeklődését, akkor az már betölti a funkcióját. Viszont ezek csak látszólag egyszerű kritériumok, hiszen a filmnyelv egy rendkívül bonyolult dolog. A könyv alapos ismerete és értelmezése elengedhetetlen. Míg egy rövidfilmnél még akár cél is lehet, hogy a nézőket megossza a többféle értelmezhetőségével, addig egy trailernek egy jól érthető üzenetet kell közvetítenie.
A félelem adománya nekem nagyon sokszor egy thriller hatását keltette, így ezen a vonalon indultam el. A könyvben leírt első szituációt dolgoztam fel, mert olvasáskor ez a történet volt, ami egyből beszippantott, és azt az érzést szerettem volna elérni, hogy aki a trailert megnézi, olyan kíváncsi legyen a miértekre adott válaszokra, mint én, amikor a könyvet olvasni kezdtem.”
3. Ashley Audrain: A szív sötétje – Prohászka Áron könyvtrailere
Prohászka Áron: „Tetszett a megszokottól eltérő történet lehetősége, ezért választottam ezt a könyvet. És nagyon szimpatikusnak találtam a borító formavilágát.
Számomra is nehézséget okozott az idővel való gazdálkodás és hogy megtaláljam azt az ábrázolási rendszert, amiben a leginkább animálható és egyben értelmezhető is a kép. Próbáltam rájátszani a lélektani, kicsit elvontabb stílusra, mind a hanggal, mind a vizualitással. Szerintem a könyv bárkinek érdekes lehet, aki nyitott az újfajta megközelítésekre, de főleg harminc feletti nőknek ajánlanám.”
4. Schmal Róza: Nagy folyók haragja – Erkel Sára könyvtrailere
Erkel Sára: „Közel áll hozzám a téma, és szeretem a misztikumokkal teli könyveket, ezért választottam a Nagy folyók haragját. Mindemellett nagyon sok, jól megírt, erős női karakter szerepel benne, akiket személyes véleményem szerint gyakran kevéssé kidolgozottan vagy rosszul írnak meg. Számomra Schmal Róza visszahozta az olvasás örömét, és ezért örök hálával tartozom neki.
Egyértelműen a reklámszöveg megírása volt nekem a legnehezebb, mert nincs túl sok tapasztalatom ebben, de úgy gondolom, egész jól vettem az akadályt, és tovább vitt, hogy bátrabban foglalkozzak ezzel is. Nehéz volt a megfelelő hangok megtalálása és vágása is, főleg úgy, hogy időközben még vágóprogramot is váltottam.
Ha a trailer visszaadja a könyv hangulatát és valami plusz kis csavart is hozzátesz, amitől az ember még jobban érdeklődik, akkor az már sikeres alkotás. Hogy ezt a hatást elérjem, egyrészt a zenével és különböző hanghatásokkal, másrészt dinamikus, egyik képből a másik képbe morpholódó animációval dolgoztam. Fontos szerepet játszott az is, hogy maga az animáció jól megragadja a tintarajzok és metszetek világát.
Aki szereti a kissé fantasy-s, misztikus kalandregényeket és belevetné magát egy nagy, generációkat átívelő rejtélybe, annak örömmel ajánlom, elsősorban 13 éves kortól a fiatal felnőttekig bármilyen korosztálynak.”
5. Beregi Tamás: Egyszer egy kutya – Szondi Kinga könyvtrailere
Szondi Kinga: „Életem nagyon fontos részei a kutyák: a sokadik örökbe fogadott kutya gazdija vagyok, emellett pedig önkénteskedem is annak a fajtamentő alapítványnak, ahonnan örökbe fogadtam az első szánhúzó kutyámat. Rengeteget olvasok, aktívan keresem a kalandos, elvont, szürreális világú, vagy a lét megpróbáltatásairól szóló történeteket. Amikor megláttam az Egyszer egy kutya borítóját, rögtön beszippantott ez a világ, így a választás számomra egyértelmű volt.
Nehéz volt az ötleteket rendezni ebben a rövid időben. Sokat gondolkodtam a megfelelő képi világon, végül egy ötvözetét próbáltam létrehozni Obata Kumi (a könyvillusztrációk alkotója) munkáinak és a könyv életszerű, melankolikus hangulatának. Néha kicsit elvesztem benne, de azt hiszem a végére »sikerült kitalálnom a rengetegből«. Akkor működik jól a könyvtrailer, ha megfelelően elkapja a könyv »milyenségét«, ha tiszta képet ad arról, hogy az olvasót mi is várja majd, de nem árul el túl sokat. Igyekeztem azt az atmoszférát megteremteni, ami a könyvet is uralja, valamint a főszereplő és örökbe fogadott kutyája közötti kapcsolatot megmutatni, személyessé tenni.”
6. Kate Murphy: Az értő figyelem – Paluska Eszter könyvtrailere
Paluska Eszter: „Mindenképp szerettem volna egy pozitív hangvételű munkát készíteni, amivel majd szívesen dolgozom ebben a szemeszterben. Az értő figyelem című könyv rögtön felkeltette az érdeklődésem, mivel egy olyan problémával szembesít minket, amit manapság elhanyagolunk. Nagy hangsúlyt fektetünk az előadói képességeink fejlesztésére, de arra nem, hogy hogyan figyeljünk egymásra, pedig ki ne szeretne jobb hallgatósággá válni? Mindemellett ez a könyv tökéletes lehetőséget adott, hogy kibontakozzak az infografikus animációk vizualitásban, ami régóta érdekelt. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy kiválasszam az üzenetet, amit ki szeretnék emelni a könyvből. Emellett persze az animáció megtervezése sem volt mentes a kihívásoktól. Azon felül, hogy összefoglaló képet adunk az adott könyvről, fontos az is, hogy felkeltsük a nézők kíváncsiságát.
A könyv talán elsőre azzal szippant be minket, hogy ráismerünk önmagunkra, hogy mennyire nem figyelünk egymásra. A trailerrel én is igyekeztem rásegíteni, hogy ez a felismerés megszülethessen. A megoldásban pedig a könyv nagy segítségünkre lehet. Ezért Az értő figyelmet mindenkinek ajánlom, aki szeret az önismerettel és önfejlesztéssel foglalkozni, ez a kötet elgondolkodtató, és mégis nagyon olvasmányos.”
7. Donatella Di Pietrantonio: A visszaadott lány – Bacsa Noémi könyvtrailere
Bacsa Noémi: „Tipikusan az az olvasó vagyok, akinek leggyakrabban a borító adja el a könyveket. A visszaadott lány illusztrációja elsőre felkeltette az érdeklődésemet, majd miután röviden megismertem a történetet, biztos voltam abban, hogy ennek a könyvnek szeretnék trailert csinálni. Nagyon tetszett a regény, így elég magasak lettek az elvárásaim magammal szemben. Ez még izgalmasabbá tette a tervezést, szerettem volna megvalósítani az elképzeléseimet, megfelelni a saját elvárásaimnak.
Egy trailer nem lehet hosszú, így viszonylag rövid idő alatt kell megragadni a figyelmet. Az volt a célom, hogy vizuális történetmeséléssel teremtsem meg azt a hangulatot, ami felkelti a néző és a jövőbeli olvasó érdeklődését, és ízelítőt ad a könyv hangulatából, betekintést enged a tartalomba, de nem árul el mindent. Megszólítja az olvasót, aki a trailert látva ellenállhatatlan vágyat érez, hogy megismerje az egész történetet.
A vizuális történetmesélésben hiszek. A trailerben pillanatokat, apró sztorirészleteket mutatok meg a könyvből, ezeken keresztül a néző kaphat egy kis – épp elég, de nem túl sok – betekintést a regénybe. Követtem a borító stílusát, ezzel igyekeztem egy kifejezetten különleges látványt adni az animációnak.”