Minden prózaíró vágya a nagyregény. Benedek Szabolcs legújabb prózája, A vérgróf elég vaskos. Ráadásul egy trilógia első része. Eddig is foglalkoztatott a múlt, a történelem, írtál többek között egy fiktív naplót Mátyás királynak, illetve egy Tanácsköztársaságról szóló regényt. Most pedig a múlt század 10-es éveiben vagyunk, a szereplők utcalányok, ifjú rendőrök, zsurnaliszták, színésznőcskék, a kor illusztris irodalmi alakjai – és Rákóczi gróf, azaz Saint-Germain. Hogy jött elő ez a téma, mégpedig három kötetnyi mondanivalóval?
Benedek Szabolcs könyve itt rendelhető meg.
Három szálon indult el a dolog. Egyfelől a kor, az a bizonyos békeidők már elég régóta foglalkoztat. Nem csak oly módon, hogy történeti szakmunkákban búvárkodtam utána (természetesen ezt is megtettem), hanem szeretem az előző századelő irodalmát, amely egyébként elég alapos és hiteles lenyomata a korszak hangulatának, miliőjének. Sokat merítettem ebből is, vagy akár mondhatnék az irodalmon kívül más művészeti ágat, pl. a festészetet vagy a fényképészetet is. Másfelől van bennem egyfajta okkult érdeklődés, úgy értem, a misztika és a hermetika kultúrtörténete és az európai kultúrában elfoglalt szerepe iránt. Itt pedig az ember óhatatlanul belebotlik Saint-Germain grófjába, ebbe a rejtélyes 18. századi figurába, aki különben valóban Rákóczi fejedelem fiának vallotta magát. Az ő alakja ugyancsak már korábban felkeltette az érdeklődésemet, írtam is egy hosszabb elbeszélést róla pár évvel ezelőtt, az a címe, hogy „A Rákóczi-hagyaték". Harmadrészt meg a vámpírmítosz, ami megint csak kíváncsiságom régi tárgya. Ez a három szál ért össze bennem, helyesebben ebben a regényben. Ami aztán továbbnőtte magát – a vége felé közeledve láttam, hogy az általam elmondani vágyott történet nem fér bele egyetlen kötetbe. A trilógia első része a polgári idillről, illetve a mögötte húzódó feszültségekről szól. A második rész az első világháború idején játszódik, amikor mindaz, ami addig olyan biztos pontnak látszott, egyszeriben megingott. A harmadik rész pedig a világháború végén, a spanyolnátha idején játszódik majd, amikor egy világ visszavonhatatlanul véget ér, és jön helyette egy bizonytalan valami, amitől mindenki fél.
A Bárka interjúja itt folytatódik.