Milyen a jó gyerekkönyv?


„Eszembe jutott Maurice Sendak a Time-nak adott interjúja, amelyben azt nyilatkozta, hogy szerinte a jó gyerekkönyv elismeri és komolyan veszi a gyerekek érzéseit – ezzel nagyon egyet tudok érteni. Általánosságban kell egy jól felépített történet, igényes nyelvezettel, ami nem gügyögős, és fontos, hogy ne kacsintson össze a szerző a felnőttel a gyerek feje fölött. Egy jó gyerekkönyv kerüli a didaxist és bőven adagolja a humort. Az illusztráció akkor jó, ha kiegészíti a szöveget, és nem elnyomja azt” – foglalta össze Boczán Bea, a Prae.hu gyerekrovatának szerkesztője a Kötve-fűzvének, hogy milyen szempontoknak kell megfelelnie egy jó gyerekkönyvnek.

A szülők, pedagógusok és a kiadók, szerzők, illusztrátorok számára jelenleg a kritikákon kívül nem igazán áll rendelkezésre olyan visszajelzés, amelyből releváns információt kaphatnak a gyerekkönyvekről. Nincsenek nagy presztízsű magyar állami díjak, mint például Svédországban (Astrid Lindgren Irodalmi Emklékdíj) vagy Németországban (Deutscher Jugendliteraturpreis). A Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsának (IBBY) ugyan van magyar egyesülete, azonban általában  nem tudni, pontosan milyen szempontok alapján választják ki Magyarországon az Év Gyermekkönyve Díj jelöltjeit, illetve az IBBY magyar tagozata a szervezet nemzetközi díjára, a Hans Christian Andersen Díjra jórészt pénzhiány miatt nem jelöl magyar személyeket. Ilyen körülmények között pedig a még helyét és formáját kereső gyerekkönyvkritika fontos szakmai visszajelzést jelenthet a kiadók, szerzőknek, illusztrátoroknak.

A riport itt folytatódik.